L’Arxiu Municipal de Súria rep una donació de material relacionat amb el poeta Salvador Perarnau i Canal

L'Arxiu Municipal de Súria, que forma part del Programa de Manteniment de la Xarxa d’Arxius Municipals de la Diputació de Barcelona des de l’any 2010, ha rebut, per part de Montserrat Morey i Ardanuy, una donació d’imatges i documents en paper relacionats amb el poeta surienc Salvador Perarnau.

La documentació inclou una col·lecció de 31 diapositives, realitzades pel seu pare, Antoni Morey i Coll, de l’acte d’homenatge realitzat a Salvador Perarnau a la mateixa vila de Súria el dia 18 de setembre de l’any 1966; així com una fotografia, tres recordatoris de comunió i una felicitació de Nadal, tots amb versos del poeta Perarnau. Les diapositives ofereixen imatges totalment inèdites de l’esmentat acte.

Aquesta documentació ve a completar els fons conservats a l’Arxiu Municipal de Súria relacionats amb la figura del qui fou Mestre en Gai Saber, entre el quals destaca el fons del propi poeta (https://xam.diba.cat/wiki/fons-salvador-perarnau-canal).

Salvador Perarnau i Canal (Súria, 13 de desembre de 1895 – 9 de gener de 1971) ingressà al seminari de Vic, a l'edat de 10 anys, i hi estudia Humanitat i Filosofia durant 8 anys. Aprengué a fons el grec i el llatí i va llegir els clàssics en la seva pròpia llengua. Als 21 anys entrà d'empleat en una companyia d'assegurances de Manresa, i un temps després com a sots-arxiver de l'Arxiu de Manresa. Als 23 anys passà a residir a Barcelona, on contactà amb els ambients literaris. L'any 1929 conegué a la que seria la seva esposa, Benvinguda Coll i Borrell, professora de piano, cant i dansa, amb qui es casaria l'any 1932. Participà en molts certàmens literaris, i en els Jocs Florals de Barcelona de 1929 va guanyar l'Englantina d'or amb el poema L'Hereu de les muntanyes. En els de 1935, obtenia la Flor Natural amb Mimosa, flor de febrer. Durant la República fou funcionari de la Generalitat de Catalunya i en acabar la guerra civil, s'hagué d'exiliar a França. Retornà a Catalunya l'any 1948, treballant com a professor de francès, llatí i grec. En els Jocs Florals de la Llengua Catalana celebrats a París l'any de 1965 fou premiat amb la Viola d'Or amb el poema Oració. Havent obtingut els tres premis ordinaris, fou proclamat Mestre en Gai Saber. El 1966 Súria li va dedicar un gran i càlid homenatge popular. Passà a viure, a partir d'aleshores, a la seva vila natal, on morí a l'edat de 75 anys, el 9 de gener de 1971.

Perarnau té publicats una quinzena de llibres i infinitat de col·laboracions literàries, en vers i en prosa, a diferents diaris, setmanaris i revistes de l’època a tot el país. Fou un notable conferenciant i rellevant activista que, fora de l’àmbit local, és encara força desconegut. De manera pòstuma, la seva obra i la seva personalitat es va recuperant i divulgant progressivament.

Els darrers dos anys, la vila de Súria ha homenatjat qui l’any 1995 en fou nomenat Fill Predilecte, el poeta i intel·lectual Salvador Perarnau i Canal amb motiu del 125è aniversari del seu naixement i del 50è aniversari de la seva mort. Durant aquest temps, l’Ajuntament de Súria, la Comissió organitzadora i entitats de la població han programat tot d’actes commemoratius i accions per a difondre’n la memòria i aprofundir en el coneixement de la seva personalitat.

Un d’aquests actes tindrà lloc el proper dijous, dia 15, a les 20.00 h, al saló de sessions de la Casa de la Vila, amb la presentació del dossier didàctic ‘Salvador Perarnau, el poeta de Súria’. Aquest quadern ha estat editat per la Comissió Commemoració Perarnau (2020-21) i l’Ajuntament de Súria. Com a colofó de l’acte es projectaran les diapositives d’Antoni Morey i Coll i altres imatges de l’esmentat homenatge de 1966.

Aquesta donació ve a sumar-se a les que l’Arxiu Municipal de Súria ha rebut els darrers anys, entre les quals destaquen les de la fàbrica de Cal Jover, (1911-2008); la del poeta Salvador Perarnau (1910-1995); la de la família Coll-Borrell (1860-1975); el fons fotogràfic de Salvador Vila i Sala i M. Rosa Vers i Peralba, (mitjans de la dècada de 1950 - mitjans de la dècada de 2000); la de l’antic grup de colònies El Corriol (1973-2002); la del Centre d’Esports Súria (1920-2010); la de la Coral Bell Repòs – L’Esplai (1967-2017), el fons Josep Graells i Circuns (1885-2015), la col·lecció de programes, cartells recordatoris i esqueles donades per la Biblioteca Pública (1942-2019) i la col·lecció de programes, cartells i fotografies de les obres de teatre representades per l’Agrupació Artística de Súria (1936-1970) i el fons Fotografia Juncadella (1945-2020).

Amb aquest acte, l’Arxiu Municipal vol continuar la recuperació i la conservació del patrimoni documental del municipi a través de les donacions de fons que puguin fer els particulars, les entitats i les associacions de Súria.