Finalitza la intervenció d’actualització a l’Arxiu Municipal de Sant Llorenç Savall

El passat mes de febrer, va finalitzar a l’Arxiu Municipal de Sant Llorenç Savall l’actualització de l’organització del fons municipal, dividida en dues intervencions diferents.

La primera, amb una duració de 6 mesos, s’emmarcava dins el conveni de col·laboració signat entre el propi ajuntament i l’Oficina de Patrimoni Cultural (OPC) de la Diputació de Barcelona. L’actuació, la va realitzar un arxiver extern amb la supervisió d’un arxiver itinerant de l’OPC l’any 2023. En canvi, la segona intervenció va succeir entre gener i febrer de 2024 i va ser realitzada pel propi ajuntament, amb l’assessorament de l’OPC.

Durant aquestes fases d’actualització, s’ha realitzat l’ordenació, classificació, descripció i instal·lació del fons municipal. El tractament va finalitzar amb un total de 5.522 registres descrits al programa GIAM, instal·lats en 2.297 unitats d’instal·lació. L’actuació ha permès normalitzar i controlar la documentació produïda per l’Ajuntament de Sant Llorenç Savall, instal·lant tota la documentació en un mateix espai adaptat i unificant els criteris de descripció. Amb el tractament, també es pretén facilitar el control, la consulta i difusió del fons documental, tant a nivell intern com per a la ciutadania.

Cal dir que l’any 1998 ja es va realitzar una primera intervenció d’organització a través d’un conveni de col·laboració entre l’ajuntament i l’OPC, amb un arxiver extern supervisat per la mateixa OPC. L’adequació de les instal·lacions de l’arxiu municipal ha permès les dues actuacions posteriors esmentades.

El fons municipal abasta cronològicament des del 1564 fins a l’actualitat, permetent aproximar-nos a la història de la població i el funcionament dels òrgans de govern. I, a partir d’ara i amb l’inventari generat per controlar i descriure tots els documents custodiats a l’Ajuntament, els investigadors i les persones interessades poden conèixer el contingut de tot el que es conserva a l’Arxiu Municipal de Sant Llorenç Savall.

La finalització de l’actualització del fons municipal de l’Ajuntament de Sant Llorenç Savall permet iniciar els tràmits per acollir-se al Programa de Manteniment de la Xarxa d’Arxius Municipals de l’OPC, que garanteix a través de l’equip d’arxivers itinerants la consolidació de la gestió diària de l’Arxiu Municipal.