El Laboratori de Conservació-Restauració de l’OPC fa 10 anys, quatre donant suport a la Xarxa d’Arxius Municipals

El Laboratori de Conservació-restauració és l’equipament de l’Oficina de Patrimoni Cultural de la Diputació de Barcelona on es desenvolupen les intervencions de conservació-restauració dels béns culturals tangibles que pertanyen a la Xarxa dels Museus Locals (XML), al Fons Històric i Artístic de la Diputació de Barcelona i des del 2017 del patrimoni documental de la Xarxa d’Arxius Municipals (XAM), xarxa constituïda a l’any 2003.

La seva funció és oferir un servei especialitzat en matèria de conservació preventiva, conservació curativa i restauració dels fons documentals dels arxius, així com també l’assessorament en la preservació dels fons i el suport tècnic necessari.

Durant aquests deu anys ha estat al servei de la conservació del patrimoni cultural local i la salvaguarda d’aquest llegat. En aquesta dècada s’han fet intervencions en més de 300 obres dels museus locals, moltes més si en suméssim les realitzades per als fons dels arxius municipals de la demarcació de Barcelona i del fons històric i artístic de la Diputació.

En concret, per a la XAM treballa en dues línies. Una, amb suport tècnic i especialitzat en la línia de treball de la conservació-restauració dins el servei de Programa de Manteniment (PM) de la XAM, treballant conjuntament amb l’equip dels 10 arxivers itinerants de la mateixa OPC. De l’altra, en la Gestió del Programa de conservació-restauració tant dels Arxius del Programa de Manteniment com dels Arxius de la Central Serveis Tècnics (CST) de la XAM que es desenvolupa a través de la contractació externa de conservadors-restauradors especialitzats.

Suport als documents de la Xarxa d’Arxius Municipals

Durant aquests quatre anys, el Laboratori ha ofert servei a la Xarxa d’Arxius Municipals amb una professional experta en restauració de documents en suport paper i pergamí que té cura de documentació, pergamins, documents enquadernats i plànols que són importants per a cada municipi que en demana la seva preservació.

S’han realitzat intervencions als Arxius Municipals del Brull, La Pobla de Lillet, Fogars de Montclús, Granera, Castellfollit de Riubregós, Sant Martí Sarroca i  Begues. Alhora, també es fa assessorament a consultes de conservació preventiva dels fons i tractaments de conservació in situ. Arxius Municipals com els de Viver i Serrateix, Pontons, Sant Feliu de Codines, Prats de Lluçanès i Aguilar de Segarra i, per a la CST, els Arxius Municipals de Manresa, Cornellà de Llobregat, Dosrius i Premià de Dalt.

Una altra línia de col·laboració amb les professionals del Laboratori ha estat la formació. Juntament amb els arxivers itinerants i dirigida als tècnics dels arxius, es va realitzar el curs “La Conservació Preventiva a l’Arxiu Municipal” (2019) i el curs “Els pergamins als Arxius Municipals” (2021).

En breu podrem gaudir de totes aquestes intervencions en un catàleg commemoratiu que des de la Diputació de Barcelona s’està produint per a posar en valor cada una de les intervencions. Serà un plaer poder copsar tota la feina feta. Per molts anys!