Roda de Ter, 1936-1939. L’acolliment de refugiats com a un deure de solidaritat

L’Arxiu Municipal de Roda de Ter col·labora en l’exposició Roda de Ter, 1936-1939. L’acolliment de refugiats com a un deure de solidaritat que té lloc al Museu Arqueològic de L'Esquerda (Avinguda Pere Baurier, s/n. 08510, Roda de Ter), Del 12 d’abril al 28 de juliol.

L’exposició és una de les 19 iniciatives que formen part de l’exposició compartida “I tu, què has fet per la victòria?”, organitzada pel projecte Memòria en Xarxa, de la Xarxa de Museus Locals de la Diputació de Barcelona.

Els documents que l’Arxiu ha cedit per a l’exposició són el llibre “Factures presentades pendents de pagament (Ajuntament / Assistència social - refugiats)” de 1937-1938, i el quadern “Assistència Social. Caixa - Residència refugiats” 1937-1938. A banda d’això a les vitrines de l’exposició hi ha reproduccions d’altres documents de l’arxiu relacionats amb l’acolliment de refugiats.

Tal com recull l’exposició, a l’inici de la Guerra Civil, Roda de Ter tenia una població de 3.151 habitants, i durant els tres anys que va durar el conflicte va acollir un total de 515 persones vingudes de diferents llocs de l’Estat.

El primer grup va arribar el 13 de desembre de 1936 de Madrid, i el formaven 52 persones entre nens, adolescents i dues dones. Molts d’aquests refugiats ocuparen els refugis que s’habilitaren, altres anaren a domicilis particulars, que, en alguns casos, reberen ajudes per fer front a la seva manutenció.

L’Arxiu Municipal de Roda de Ter forma part de la Xarxa d’Arxius Municipals de la Diputació de Barcelona des de 2007.