El Laboratori d’Arxius Municipals arriba a l’onzena edició

Els dies 19 i 20 de novembre ha tingut lloc l’11è Laboratori d’Arxius Municipals, de caràcter biennal, en edició virtual, amb una inscripció rècord de 360 persones.

La jornada va ser inaugurada pel Sr. Joan Carles Garcia Cañizares, president delegat de l’Àrea de Cultura de la Diputació de Barcelona i els representants de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i l’Associació d’Arxivers-Gestors de Documents de Catalunya.

Enguany, la temàtica tractada ha estat De la digitalització al servei digital. A causa de la pandèmia de la COVID-19, els arxius municipals han viscut de primera mà la necessitat d’oferir més i millors serveis digitals al ciutadà. Aquest canvi forçat ha motivat que el sector professional dels arxivers i arxiveres hàgim de replantejar-nos noves formes de treball o si més no la revisió de les actuals per poder millorar-les.

La jornada es va iniciar amb una ponència de José Luis de Vicente, comissari i investigador cultural, sobre la transformació digital en l’àmbit cultural en la que va analitzar l’impacte de la tecnologia en el passat i sobretot en l’actual realitat digital en què vivim, l’ús i explotació de les nostres dades...; un món que en gran mesura ens fascina però que també amaga molts aspectes inquietants en l’era del Big Data.

Una Taula rodona sobre els Portals d’Arxius va analitzar els punts dèbils i els punts forts dels serveis que ofereixen els arxius municipals, apostant a nivell de país per un Portal d’Arxius de Catalunya que faciliti la interconnexió i l’agregació de dades i continguts entre els diferents portals dels arxius existents.

El dia 19 va finalitzar amb la intervenció d’Antoni Laporte, en com conèixer el creixent nombre d’usuaris digitals dels arxius municipals amb la conclusió que és imprescindible endegar estudis d’usuaris per conèixer quins són els seus interessos i necessitats.

El dia 20, es va iniciar amb la presentació de la tècnica de la visualització de dades aplicada als arxius, per part de Martin Virtel, que va mostrar diversos exemples consistents en representacions gràfiques a partir de dades estructurades. Un recurs visual molt interessant a fi de presentar els continguts dels arxius, de forma més atractiva i entenedora.

Beatriz Franco va presentar els avenços en la millora de la recuperació de la informació a partir del Records in Contexts (RiC) que té com a objectiu complementar i millorar les anteriors normes de descripció arxivística per tal de facilitar l’accés als arxius a nous usuaris.

Finalment, una segona Taula rodona va tractar les estratègies de comunicació digital dels arxius municipals i va evidenciar nombroses qüestions com la necessitat d’establir estratègies comunicatives, la importància d’optimitzar l’ús de les xarxes socials, conèixer millor els usuaris, crear vincles entre els documents d’arxiu i les persones.

Vint anys després del primer Laboratori d’Arxius Municipals, en el context actual que ha canviat en gran mesura les nostres vides hem pogut comprovar en aquesta edició que els arxivers i arxiveres tenim a les nostres mans molts reptes però també moltes oportunitats perquè els arxius municipals siguin més coneguts i més propers a la ciutadania.

Esperem que en la propera edició del LAM siguem des dels arxius municipals més forts digitalment però que també ens puguem retrobar aleshores presencialment entre nosaltres i amb els usuaris.

Ja es poden visualitzar els continguts de les dues sessions de l’11è LAM: https://lam2020.cat/