L’Arxiu Municipal de Súria rep la donació del fons de l'escriptor barceloní Josep Colet i Giralt

L'Arxiu Municipal de Súria, que forma part del Programa de Manteniment de la Xarxa d’Arxius Municipals de la Diputació de Barcelona des de l’any 2010, ha rebut, per part de la senyora Glòria Quiñonez Herrero, la donació del fons Josep Colet i Giralt, poeta deixeble de Salvador Perarnau i Canal.

Aquest fons, inclou un quinzena de llibres (1929-2014) de Salvador Perarnau, molts d'ells dedicats pel propi autor i amb anotacions d'anàlisi literari de Josep Colet; plecs d'apunts i textos de conferències i articles de Josep Colet sobre la personalitat literària de Salvador Perarnau; còpies de textos i poemes d'aquest darrer; impresos, programes, targes i publicacions relacionades amb la vida del reconegut poeta surienc; i un recull de retalls de la revista "La Veu del Ter" de Torelló" (1929-1934) que contenen obra i notícia de Salvador Perarnau.

Aquesta documentació, de gran interès per a l'estudi de la figura i l'obra de qui fou Mestre en Gai Saber, ve a completar els fons conservats a l’Arxiu Municipal de Súria relacionats amb Salvador Perarnau i Canal, entre el quals destaca el fons del propi poeta (https://xam.diba.cat/wiki/fons-salvador-perarnau-canal).

Josep Colet i Giralt (Barcelona, 1935 - 2021), fou poeta, filòsof i mestre d'escriptors; havia estat alumne i deixeble de Salvador Perarnau i Canal, i en va acabar essent el seu màxim estudiós i l'autoritat científica a la que recórrer quan calia referenciar el poeta surienc, del qual va aprofundir i divulgar l'obra i l'estil poètic. Colet també va estar al darrera de la publicació de les obres pòstumes de Perarnau. Llicenciat en dret per la Universitat de Barcelona, i mestre de català, Josep Colet va participar activament en els actes del centenari del naixement del poeta surienc (1995) i, tot i el seu delicat estat de salut, encara va participar (2020-2021) en la correcció lingüística del poemari inèdit de Perarnau, "Oracions sagnants", que es troba en procés d'edició.

Aquesta donació ve a sumar-se a les que l’Arxiu Municipal de Súria ha rebut els darrers anys, entre les quals destaquen les de la fàbrica de Cal Jover, (1911-2008); la del poeta Salvador Perarnau (1910-1995); la de la família Coll-Borrell (1860-1975); el fons fotogràfic de Salvador Vila i Sala i M. Rosa Vers i Peralba, (mitjans de la dècada de 1950 - mitjans de la dècada de 2000); la de l’antic grup de colònies El Corriol (1973-2002); la del Centre d’Esports Súria (1920-2010); la de la Coral Bell Repòs – L’Esplai (1967-2017); el fons Josep Graells i Circuns (1885-2015); la col·lecció de programes, cartells recordatoris i esqueles donades per la Biblioteca Pública (1942-2019); la col·lecció de programes, cartells i fotografies de les obres de teatre representades per l’Agrupació Artística de Súria (1936-1970); el fons Fotografia Juncadella (1945-2020); i la de Montserrat Morey i Ardanuy amb documentació relacionada amb Salvador Perarnau.

Amb aquest acte, l’Arxiu Municipal vol continuar la recuperació i la conservació del patrimoni documental del municipi a través de les donacions de fons que puguin fer els particulars, les entitats i les associacions de Súria.