L’Arxiu Municipal de Súria rep la donació del fons de la família Conte-Gasset

L'Arxiu Municipal de Súria, que forma part del Programa de Manteniment de la Xarxa d’Arxius Municipals de la Diputació de Barcelona des de l’any 2010, ha rebut, per part del senyor Josep Gasset Gil, la donació del fons Conte-Gasset, que inclou els llegats de M. Rosa Gasset i Sendil, d’Antoni Conte i Sorigué i del fill d’ambdós, Albert Conte Gasset.

Aquest fons inclou publicacions locals (setmanaris ‘Súria’ i ‘Crònica de Súria’, revista ‘El Salí’ i butlletí ‘Les mines de Súria’), documentació d’entitats i institucions públiques de Súria (setmanari ‘Crònica de Súria’, Societat Atlètica de Súria, Ajuntament de Súria, Agrupació Local de CDC, Biblioteca de Súria, Junta Local de Lluita Contra el Càncer...), documentació vinculada a l’empresa minera local Mines de Potassa de Súria, àlbums i capses de fotografies, retalls de premsa d’interès local, programes d’actes i activitats vinculades a Súria i llibres d’autors i/o temàtiques locals.

La família Conte-Gasset fou una família molt implicada en la vida cultural, social, esportiva i política de Súria. Antoni Conte Sorigué (Súria, 1924-2007) va dirigir durant 9 anys el setmanari ‘Crònica de Súria’, del qual fou redactor des de la seva fundació l’any 1951, dedicant-se a informar bàsicament de l’actualitat esportiva i política. Conte, que havia estat regidor de la corporació municipal entre 1974 i 1979, també fou un dels fundadors, l’any 1947, de la Societat Atlètica de Súria (SAS), de la qual fou vicepresident durant les dècades de 1970 i 1980, així com responsable de les seccions d’atletisme i bàsquet. Antoni Conte va desenvolupar la seva activitat professional a la mina, on va arribar a ser facultatiu i on va participar en la redacció del butlletí ‘Les mines de Súria’.

L’esposa d’Antoni Conte, Maria Rosa Gasset Sendil (Barcelona, 1928 – Súria, 2022), fou la bibliotecària de Súria des de l’obertura de la biblioteca, l’any 1950, fins a la seva jubilació, el 1993. Una de les activitats que Gasset va emprendre a la biblioteca fou la creació de la col·lecció local i el recull de tots els programes, cartells, fulletons i publicacions que feien referència a la Vila. Part d’aquesta documentació, així com una completa col·lecció d’esqueles i recordatoris va ingressar a l’Arxiu Municipal l’any 2020. Des de la mateixa biblioteca també va impulsar activitats culturals: exposicions, concursos, conferències, commemoracions, cursos de llengua catalana, etc. També va promoure petites biblioteques filials a Valls i Palà de Torroella. Durant les dècades de 1950 a 1970 fou redactora dels setmanaris ‘Súria’ i ‘Crònica de Súria’,

Aquesta donació ve a sumar-se a les que l’Arxiu Municipal de Súria ha rebut els darrers anys, entre les quals destaquen les de la fàbrica de Cal Jover, (1911-2008); la del poeta Salvador Perarnau (1910-1995); la de la família Coll-Borrell (1860-1975); el fons fotogràfic de Salvador Vila i Sala i M. Rosa Vers i Peralba, (mitjans de la dècada de 1950 - mitjans de la dècada de 2000); la de l’antic grup de colònies El Corriol (1973-2002); la del Centre d’Esports Súria (1920-2010); la de la Coral Bell Repòs – L’Esplai (1967-2017); el fons Josep Graells i Circuns (1885-2015); la col·lecció de programes, cartells recordatoris i esqueles donades per la Biblioteca Pública (1942-2019); la col·lecció de programes, cartells i fotografies de les obres de teatre representades per l’Agrupació Artística de Súria (1936-1970); el fons Fotografia Juncadella (1945-2020); el de Montserrat Morey i Ardanuy amb documentació relacionada amb Salvador Perarnau i el fons Josep Colet Giralt (1929-2014) amb documentació referida al mateix Perarnau.

Amb aquest acte, l’Arxiu Municipal vol continuar la recuperació i la conservació del patrimoni documental del municipi a través de les donacions de fons que puguin fer els particulars, les entitats i les associacions de Súria.